MEDIÁCIA

Mediácia je mimosúdny spôsob riešenia konfliktov za účasti tretej osoby - mediátora.

Výkon mediácie upravuje zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov. Mediátorom je fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov vedenom Ministerstvom spravodlivosti SR.


Prečo si vybrať mediáciu na riešenie sporu

Hlavnou výhodou mediácie je fakt, že môže pomôcť stranám v spore nanovo si usporiadať svoje vzťahy, dať im právny základ v podobe mediačnej dohody a vytvoriť tak priestor pre korektné vzťahy do budúcnosti.

Ďalšie výhody mediácie:

  • dôverná - mediátor aj všetci účastníci mediácie sú viazaní mlčanlivosťou, mediátor nemôže svedčiť na súde v danom spore ako svedok
  • dobrovoľná - k rokovaciemu stolu prichádzajú strany, ktoré sa chcú dohodnúť za pomoci mediátora, mediáciu je možné začať len so súhlasom všetkých sporových strán a je možné ju ukončiť v ktorejkoľvek fáze mediačného procesu
  • neverejná - oproti súdnemu pojednávaniu je mediačný proces neverejný - zachovanie dobrého mena a reputácie, či už z pohľadu verejnosti alebo budúcich možných obchodných partnerov
  • úspora finančných prostriedkov - náklady na mediáciu sú nižšie ako náklady na súdny spor
  • vrátenie súdnych poplatkov - pokiaľ strany sporu využijú možnosť riešenia sporu mediáciou, vracia sa im časť súdnych trov
  • časovo úsporná - riešenie sporu prostredníctvom mediácie je značne rýchlejšie ako súdny spor, zúčastnené strany si určujú tempo, akým bude mediácia postupovať
  • časovo flexibilná - konflikt sa môže začať riešiť okamžite, nemusí sa čakať na vytýčenie pojednávania, účastníci majú možnosť dohodnúť si vyhovujúci termín stretnutia
  • neformálna - napriek istým pravidlám a zásadám je mediácia procesom maximálne sa prispôsobujúcim potrebám jeho účastníkov
  • neautoritatívna - o osude sporu nerozhodujú len zákony a striktné rozlíšenie nárokov, práv a povinností - rozhodovacia moc sa presúva z nezainteresovanej autority súdu na samotné strany sporu, ktoré za pomoci mediátora hľadajú najlepšie riešenie
  • zameraná na záujmy oboch strán - cieľom je obojstranná spokojnosť s riešením konfliktu, nie výhra alebo prehra jednej zo strán
  • flexibilné a kreatívne riešenia - mediačná dohoda môže obsahovať špecifické požiadavky, aj kreatívne riešenia, ktoré si strany odsúhlasia
  • menšia psychická záťaˇž - mediačný proces zabezpečuje účastníkom bezpečné prostredie, nevystavuje ich zbytočným stresovým situáciám, mediátor zabezpečuje obom stranám rovnaké podmienky v procese mediácie
  • emočne menej náročná - mediačné konanie stimuluje strany ku kooperácii, mediácia nebýva sprevádzaná pocitom nespravodlivosti a bezmocnosti - rozhodnutie je v rukách sporových strán
  • rovnoprávnosť strán - v mediácii majú obe sporiace sa strany zaručené rovnaké podmienky zabezpečené nestranným mediátorom
  • snaha zachovať dobré vzťahy sporiacich sa strán
  • náprava komunikácie - prichádza k lepšiemu vzájomnému pochopeniu záujmov a potrieb strán sporu
  • komplexná - mediácia neposkytuje pomoc len pri riešení právnej stránky sporu, ale presúva pozornosť od právnych aspektov problému k celkovému vyriešeniu konfliktu v pozadí

Mediátor

Mediátor vedie proces mediácie, zabezpečuje vhodné a rovnocenné podmienky na komunikáciu obom stranám a pomáha nájsť stranám zmierlivé riešenie konfliktu.

Mediátor je povinný vykonávať svoju činnosť osobne, čestne, svedomito, nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou a pritom dbať na účelnosť a hospodárnosť výkonu mediácie. Je povinný rešpektovať názory osôb zúčastnených na mediácii a vytvárať podmienky na ich vzájomnú komunikáciu a na zmierlivé riešenie, ktoré bude zohľadňovať ich záujmy.

Mediátor nesmie sám rozhodovať o spore, ktorý je predmetom mediácie, alebo nútiť osoby zúčastnené na mediácii, aby prijali ním navrhované riešenie sporu.


Spory vhodné na riešenie formou mediácie

Mediáciu je vhodné využiť v občianskoprávnych, rodinnoprávnych, obchodnoprávnych a pracovnoprávnych sporoch - tam patria napríklad susedské spory, majetkové otázky spojené s rozvodom, úprava rodičovských práv a povinností, spory vyplývajúce z nevrátenia pôžičky, spotrebiteľské spory, atď.

Spory, ktoré sa prejednávajú v trestnom konaní nie je možné riešiť formou mediácie. Pre túto oblasť platí osobitný zákon č. 550/2003 Z. z. o probačných a mediačných úradníkoch účinný od 1. januára 2004, ktorý ustanovuje výkon probácie a mediácie vo veciach, ktoré sa prejednávajú v trestnom konaní.

Súčasná platná právna úprava podporuje, aby účastník súdneho konania ukončil svoj spor prejednávaný súdom a vyriešil ho mediáciou. Významne podporným pre vôľu strán mediovať spor je ustanovenie čl. III zákona č. 420/2004 Z. z., ktorým sa odsekom 7 dopĺňa § 11 zákona č. 71/ 1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v platnom znení:

Ustanovenie garantuje účastníkom súdneho konania vrátenie súdneho poplatku vo výške 90 % zaplateného súdneho poplatku, ak účastníci skončia konanie schválením súdneho zmieru do začiatku pojednávania. Ak konanie skončia účastníci schválením súdneho zmieru po začatí pojednávania, vráti sa im 50 % zo zaplateného poplatku. Ak účastníci vyriešili časť sporu súdnym zmierom v zmierovacom konaní, vráti sa im 30 % zo zaplateného poplatku za ďalšie konanie súdu v predmetnej veci.


Proces mediácie prebieha v nasledujúcich krokoch:

1. PREDMEDIAČNÁ FÁZA

V tejto fáze dochádza k osloveniu mediátora, spravidla jednou stranou sporu. Uskutoční sa prvé konzultačné stretnutie, mediátor posúdi vhodnosť sporu na mediáciu, osloví druhú stranu sporu a dohodne sa prvé mediačné stretnutie, ktoré sa uskutoční zvyčajne na neutrálnej pôde - ideálne v mediačnej kancelárii.

2. MEDIAČNÉ STRETNUTIE

Mediáciu organizuje a riadi mediátor v mieste, na ktorom sa sporové strany dohodli. Mediátor zhrnie pred samotnou mediáciou vyjadrenia strán a všetkých dokumentov, ktoré mu strany dodali.

Všetky špecifiká mediácie - ako účel a doba trvania mediácie - sú spísané v dohode o začatí mediácie, ktorá je podpísaná tak stranami sporu ako aj mediátorom. Táto dohoda je teda trojstrannou dohodou. Z formálneho hľadiska je ale viac ako potrebné už v začiatku predmet sporu definovať, keďže podľa zákona o mediácii začatím mediácie premlčacie a prekluzívne lehoty neplynú.

Dôvernosť informácií získaných počas prípravy a v priebehu mediácie je zmluvne garantovaná v mediačnej zmluve. Z mediácie je zakázané vyhotovovať audiovizuálny alebo písomný záznam.

V tejto časti je potrebné detailne zistiť, v čom spor konkrétne spočíva a aké sú záujmy každej zo strán. Mediátor v tejto časti identifikuje body, ktoré sú sporné a ktoré treba vyriešiť.

Obe strany dostanú neprerušovaný priestor na vyjadrenie svojho postoja. Úlohou mediátora je umožniť každej strane, aby sa plne vyjadrila bez zásahov druhej strany. Tým obe strany získajú komplexný pohľad na spor a vzniknú tak vhodné podmienky pre hľadanie riešenia danej situácie.

Princíp vzájomného pochopenia pritom nevyžaduje, aby došlo k súhlasu s protistranou. Základom je pochopiť východiskovú situáciu druhej strany. V tejto fáze je možné pristúpiť k hľadaniu konkrétnych možností riešenia.

Zmyslom mediácie by malo byť nájdenie riešenia, ktoré zohľadňuje záujmy oboch strán. Nemusí ísť pritom o kompromisy v zmysle, že sa každá zo strán vzdá časti svojich nárokov a ustúpi zo svojich požiadaviek. Cieľom je nájsť riešenie, ktoré bude výhrou pre obe strany sporu.

Mediátor vedie proces mediácie, zabezpečuje vhodné a rovnocenné podmienky na komunikáciu obom stranám a pomáha nájsť stranám zmierlivé riešenie konfliktu.

Ak je mediácia úspešná, pomáha mediátor sformulovať stranám mediačnú dohodu. Záverečná dohoda je dvojstrannou dohodou medzi stranami sporu, ku ktorej mediátor pripája podpis, čím potvrdzuje, že dohoda je výsledkom mediácie. Mediátor nemá právo ovplyvňovať znenie tejto dohody a nesmie nútiť strany, aby prijali ním navrhované riešenie. Dohoda je pre strany právne záväzná. Exekučný titul dohoda dostáva vo forme notárskej zápisnice, prípadne je jej obsah pojatý do súdneho zmieru - ak už prebieha súdny spor.

3. POMEDIAČNÁ FÁZA

Ak sa tak strany dohodli, môˇže ich mediátor kontaktovať v dohodnutom čase po ukončení mediácie na účely overenia plnenia dohody. Ak sa plnenie nekoná, alebo sa nekoná v plnom rozsahu dohody, môže mediátor stranám navrhnúť stretnutie, na ktorom strany hľadajú nové riešenia, ktoré vyplynuli zo zmeny situácie. Môže prísť k úprave dohody, alebo k novej dohode, ktorá zoberie do úvahy nové skutočnosti.


ODBORNÁ POMOC PRI RIEŠENÍ KONFLIKTOV