PROFIL

Mediácia ako proces riešenia konfliktov je mimoriadne efektívna, pomáha nájsť riešenia v sporoch, ktoré sa dlhodobo zdali byť neriešiteľné.



MUDr. Viera Gottweisová, mediátor, lektor

- Štúdium medicíny ukončené na LFUK v Bratislave (Viedenská univerzita, Masarykova univerzita v Brne),

- Mediátor - akreditované mediátorské vzdelávanie v IVORSK,

- Zapísaná v registri mediátorov na MS SR pod evidenčným číslom 2220,

- Rodinná mediácia - špecializovaný kurz pre mediátorov, Centrum ďalšieho vzdelávania UK,

- Lektor - akreditované vzdelávanie

- LCTC - Life Coaching Trained Coach – transformational conversations changing lives - koučovací výcvik akreditovaný ICF (International Coaching Federation), Business Coaching College, zameraný na transformačné rozhovory,

- Kurzy a výcviky NVC (Nonviolent Communication - Nenásilná komunikácia - založená psychológom a mediátorom Marshallom Rosenbergom) - na Slovensku, v Holandsku a Nemecku, 

- Intenzívny Medzinárodný Tréning IIT (International Intensive Training) organizovaný CNVC v Nemecku, zameraný na vedenie mediačných rozhovorov, zlepšenie komunikácie a riešenie konfliktov, sebamediačné techniky,

- Aktuálne dlhodobé vzdelávanie v NVC,

- Odborná štátnica z nemeckého jazyka, komunikácia v anglickom jazyku. Je možné v prípade potreby poskytnúť mediáciu aj v týchto jazykoch,

- Nezávislé a nestranné sprostredkovanie komunikácie medzi sporovými stranami na základe mediačnej činnosti podľa zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov,

- Poskytnutie vhodných podmienok pre komunikáciu a zmierlivé riešenie sporu, ktoré zohľadňuje záujmy oboch strán sporu,

- Zameranie na spory v zdravotníctve a v rodine a na sebamediačné techniky pri riešení vnútorných konfliktov, pri rozhodovaní a príprave na ťažké rozhovory,

- Nácviky a kurzy komunikačných zručností


Prečo zdravotníctvo a rodina?

Lekári, pacienti, aj ich príbuzní sú často vystavení enormnému tlaku a stresovým situáciám, pri ktorých prirodzene viac než inde prichádza k neprimeraným reakciám a konfliktom. Pacient môže pociťovať zanedbanie alebo nedostatočnú starostlivosť, lekár zase nespravodlivosť zo strany pacienta a strach z poškodenia svojho dobrého mena.

K mediáciám spadajúcim pod zdravotníctvo patria aj spory o starostlivosť o člena rodiny, choré dieťa, spory rodičov o liečbe maloletého, spory pri financovaní nákladov na liečbu maloletého dieťaťa, alebo naopak - chorého rodiča. V neposlednom rade sem patria aj spory lekárov so sestrami a iným personálom, prípadne zamestnancami zdravotníckeho zariadenia medzi sebou navzájom. Takéto spory znižujú sústredenie a výkon zdravotníckeho tímu, ich vyriešenie prispieva k vyššej efektivite práce, je prínosné pre zdravotnícke zariadenie a tým aj pre pacientov.

V rodine sú často vzťahy naozaj bolestivé a ťažké. Konflikty eskalujú a zasahujú deti, aj celé fungovanie rodiny. Je dôležité skúsiť napraviť komunikáciu medzi jej členmi. Mediácia je na pomoc pri takýchto konfliktoch efektívnym riešením. Prítomnosť tretej osoby - nezávislej a nestrannej, neutrálne prostredie a riadený proces mediácie zaručia každému účastníkovi neprerušovaný čas na prezentáciu svojho pohľadu. Mediácia umožní, že sa strany často prvýkrát skutočne navzájom vypočujú. Už to samotné napomáha k zlepšeniu situácie a otvára cestu na ďalšiu komunikáciu a hľadanie spoločných riešení. 


Prečo empatická komunikácia?

Riešenie konfliktov pomocou princípov NVC (Nonviolent communication, Nenásilnej komunikácie) je vďaka hľadaniu vlastných potrieb a vedeniu k empatickému počúvaniu veľmi efektívnou technikou na hlboké empatické pochopenie seba aj toho druhého. Uľahčuje formulovanie jasnej požiadavky, jej vypočutie a nájdenie spoločného riešenia, ktoré vedie k naplneniu potrieb oboch strán. Popri vyriešení konkrétneho sporu upravuje vzťah, upokojuje situáciu, pomáha upevneniu a znovunájdeniu dôvery a vedie k náprave vzťahu. 

Pochopenie základných krokov empatickej komunikácie vedie aj k zlepšeniu iných vzťahov a k jednoduchšiemu a hlbšiemu pochopeniu vlastných potrieb a potrieb okolia. Týmto spôsobom prispieva lepšia komunikácia k prinášaniu pokoja, empatie a pochopenia v spoločnosti.

ODBORNÁ POMOC PRI RIEŠENÍ KONFLIKTOV