SEBAMEDIÁCIA

ČO JE SEBAMEDIÁCIA

Pri rozhodovaní, pri vnútornom konflikte, vnútornej nespokojnosti, pri hľadaní seba samého, pri snahe o osobné dozrievanie, pri túžbe zmeniť svoj život môžu byť veľmi efektívne využité techniky sebamediácie.

Základom sebamediácie sú mediačné techniky založené na empatickom počúvaní seba samého, na hľadaní vlastných vnútorných potrieb (ako sú dôvera, spolupatričnosť, úcta, byť rešpektovaný, alebo byť vypočutý a mnohé iné) a ich pomenovaní. Poznanie vnútorných potrieb vedie k úprimnému a pravdivému pohľadu na seba samého, vlastné pocity, prežívanie a hĺbku vzťahov.

Klient je následne pomocou techník nenásilnej komunikácie vedený k tomu, aby vedel svoje potreby vysloviť a komunikovať najprv sebe a následne okoliu

Už samotné uvedomenie, pomenovanie a odkomunikovanie potrieb prinesie klientovi zmeny do jeho života. 

Mediátor v ďalšej fáze klienta sprevádza pri hľadaní jeho vlastných riešení a stratégií. V tomto kroku je efektívne k mediačným technikám pridať aj koučovacie techniky v súlade s pravidlami nenásilnej komunikácie.  

Klient môže byť mediátorom sprevádzaný ďalej formou rolového nácviku konverzácií s okolím. 

Mediátor prípadne sprevádza klienta aj samotnými mediačnými rozhovormi (napríklad s partnerom, alebo inou osobou), ak si klient vyžiada prítomnosť mediátora na takomto rozhovore.

Mediátor vedie klienta k tomu, aby sa sám stal mediátorom svojho života, dáva mu do rúk nástroje na riešenie konfliktov, na nájdenie vlastných potrieb a na jasné formulovanie vlastných požiadavok.

KEDY A AKO SA DÁ SEBAMEDIÁCIA VYUŽIŤ

  • Sebamediácia je účinnou technikou pri hľadaní vlastných potrieb, pri pochopení seba samého, pri snahe dozrieť, posunúť sa ďalej. Techniky sebamediácie sú veľmi nápomocné pri osobnom raste a osobnostnom dozrievaní, lebo vedú k reálnemu a racionálnemu sebapoznaniu, priznaniu si emócií a vlastných potrieb. Sebamediácia pri tom neostáva - sprevádza klienta ďalej, aby hľadal praktické, efektívne riešenia, nachádzal stratégie na naplnenie potrieb, prípadne prijatie toho, že momentálne naplnené nie sú. Sebamediácia dáva klientovi do rúk nástroje na vedenie vlastného života smerom, ktorým ho viesť túži.
  • Sebamediácia je nápomocná pri riešení vnútorných konfliktov a pri rozhodovaní sa. Je vhodná v prípade, že je klient nerozhodný, rozpoltený vo svojom rozhodnutí, alebo má strach rozhodnutie urobiť. Pomenovanie vlastných potrieb a nenaplnených potrieb klientovi umožní jasne vidieť, čo je pre neho dôležité. Vďaka tomu sebamediácia pomáha klientovi dospieť k rozhodnutiu, pri ktorom jeho potreby budú môcť byť naplnené. V ďalšom kroku môže klient spolu s mediátorom podstúpiť proces na nájdenie pre klienta vhodnej stratégie na naplnenie konkrétnej potreby. Následne môže využiť pomoc mediátora na prípravu na ťažké rozhovory s okolím, nácvik vyjadrenia jasnej prosby (požiadavky), nácvik komunikácie, prípadne môže požiadať o mediačný rozhovor a objasniť svoje potreby a prosby blízkej osobe za účasti a pomoci mediátora.
  • Klienti so sklonmi k smútku, depresii a úzkosti, ktorým nájdenie a pomenovanie ich vlastných potrieb a nenaplnených potrieb uľahčí prežívanie. Už objavenie a pomenovanie nenaplnených potrieb vedie k úľave. Ak nemáme naše potreby naplnené, prirodzene to vedie k hnevu, k agresii, alebo k úzkosti, smútku, až k depresii. Pravdivé uvedomenie si týchto potrieb je uzdravujúce. Aj toto samotné môže klientovi stačiť, aby sa lepšie vedel zorientovať vo vlastných pocitoch. Následne má možnosť v prípade záujmu počas ďalších stretnutí spolu s mediátorom podstúpiť proces na nájdenie vhodnej stratégie na naplnenie konkrétnej potreby. Môže využiť ponuku mediátora na prípravu na ťažké rozhovory s okolím, nácvik vyjadrenia jasnej prosby (požiadavky), nácvik komunikácie, prípadne môže využiť ponuku mediačného rozhovoru a objasniť svoje potreby a prosby blízkej osobe za účasti a pomoci mediátora. 
  • V prípade klientovej prípravy na nadchádzajúci konflikt, alebo na riešenie sporu. Keď si klient ujasní a pomenuje svoje potreby, ktoré potrebuje mať naplnené, je možné prejsť k ďalšiemu kroku. Tým je formulácia jasnej prosby (požiadavky), prípadne nácvik jej formulovania. Môže byť použitá forma rolového nácviku mediačného, alebo aj akéhokoľvek osobného rozhovoru. Klient môže tieˇž využiť možnosť mediačného rozhovoru, kde za účasti a podpory mediátora odkomunikuje svoje potreby a požiadavky konkrétnej osobe. Sebamediácia je aj vhodný spôsob prípravy klienta na samotnú mediáciu.

ZMEDIUJ SI SVOJ ŽIVOT

Sebamediácia ako dlhodobá práca na sebe

Technikami sebamediácie, empatickým počúvaním vlastného vnútra a objavením, pomenovaním a priznaním si pocitov a potrieb, ktoré v sebe klient objaví, sa mu otvárajú nové perspektívy nazerania na vlastný život. Začne hlbšie, vedome a jasnejšie vnímať, čo sa v ňom odohráva. Vie sa na seba pravdivo pozrieť, je k sebe úprimný, neklame sa. Naučí sa empaticky počúvať sám seba, svoje pocity a potreby. Nachádza a objavuje rôzne stratégie, ktorými tieto potreby môže dostať naplnené, učí sa sformulovať a vysloviť jasnú prosbu / žiadosť okoliu, vie si vykomunikovať stratégie, ktoré mu pomôžu naplniť jeho potreby. Vďaka tomu žije svoj život plnšie, v hĺbke, radosti a vďačnosti.

Keď má klient vyjasnené veci, ktoré sa týkajú jeho vlastných pocitov a potrieb, má prehľbený, empatický vzťah so sebou. V dôsledku toho túži po prehĺbení vzťahov vo svojom okolí. Už tým, že viac vníma svoje potreby a a pocity, je citlivejší na pocity a potreby iných. Empatiu a hlboké porozumenie, ktoré zažíva sám v sebe, túži vnášať do blízkych vzťahov. Mediátor mu v procese pomáha nácvikmi komunikácie s okolím, prípravou na konverzácie, rolovými nácvikmi, v prípade záujmu aj mediačnými rozhovormi priamo s klientom a jeho blízkymi osobami. Mediátor usmerňuje rozhovor, zabezpečuje bezpečné empatické prostredie a pomáha obom stranám empaticky vypočuť druhého a zároveň vyjadriť svoje potreby tak, aby to ten druhý dokázal vnímať a pochopiť.

Týmto procesom mediátor klienta sprevádza počas desiatich stretnutí, každé v trvaní dvoch hodín. Zvyčajne sa stretnutia uskutočňujú v dvojtýždňových intervaloch. Intervaly sa prispôsobujú potrebám klienta, jeho situácii a pripravenosti posunúť sa vpred.

Každý z nás je mediátorom vlastného života. Tento proces je iba pomôckou k tomu, aby sme si vedeli vlastný život mediovať efektívnejšie, naplno, v hľbke, empaticky a s uvedomením. Naša schopnosť mediovať vlastný život sa stále vyvíja. Ako samoukovia sa môžeme nechať zastaviť prekážkami, ktoré reálne možno ani neexistujú, máme problém pomenovať čo nám chýba a po čom túžime. Možno sme neboli sme vedení k tomu, aby sme sa zamýšľali nad vlastnými potrebami, aby sme sa empaticky počúvali a aby sme boli sami k sebe láskaví. Úlohou mediátora v procese sebamediácie je bezpečne sprevádzať klienta celým procesom.

Tento proces dáva klientovi do rúk nástroje, povedomie a ukáže mu cestu k efektívnej mediácii seba samého, jeho blízkych vzťahov a okolia. Klient si je svojej role vedomý, vie byť empatickým mediátorom pre seba, svoj život, aj pre svoje okolie a spoločnosť. Stáva sa láskavým a vnímavým mediátorom svojho života.

ODBORNÁ POMOC PRI RIEŠENÍ KONFLIKTOV